ZTM Rzeszów: zmiany w komunikacji od 1.07 – komentarz

Przyjrzeliśmy się sporym zmianom w układzie linii od 1 lipca, jakie przygotował rzeszowski ZTM. Graficzny schemat umieściliśmy wczoraj, by łatwiej można było przyswoić nadchodzące zmiany. Dziś prezentujemy spostrzeżenia dotyczące układu linii i – przede wszystkim – rozkładu jazdy.

Na pierwszy ogień poszły suche obserwacje związane z wprowadzeniem nowych tras i zmianą dotychczasowych:

- 2 wygląda na szybką, sprawną linię łączącą potężne osiedle Kotuli ze śródmieściem.

- Skrócenie trasy linii nr 6 było nieuniknione i planowane od dłuższego czasu. 6 była linią zdecydowanie za długą, jeżdżącą z dalekiej Przybyszówki przez cały Rzeszów do Malawy. Konsekwencją tak długiej trasy były problemy z trzymaniem się rozkładu jazdy podczas jazdy przez zatłoczony Rzeszów bez buspasów w newralgicznych miejscach.

- Linia 10 wg nowego rozkładu pojedzie przez wszystkie nowe osiedla na zachodzie miasta. Pozornie w porządku, bo 40 przez Wzgórza Staroniwskie kursowała rzadko.

- Linia 15 została uporządkowana przez likwidację licznych wariantów. Teraz trasa jest bardziej czytelna. Pojedziemy albo na Zwięczycę na ul. Jarową, albo na ul. Matuszczaka.

- Linia 16, podobnie jak 6, również była problematyczna ze względu na trasę – w tym wypadku przez niemiłosiernie zakorkowaną w godzinach szczytu ulicę Przemysłową. Opóźnienia były odczuwane przez licznych pasażerów czekających na autobus w stronę Słociny w Śródmieściu. 16 pojechała w zamian za 6 na Krakowską-Południe. Dzięki temu powstała czytelna linia średnicowa wschód-zachód.

- Linia 33 jest zapewne odpowiedzią na propozycje mieszkańców tj. bezpośredni autobus jadący przez Marszałkowską i skręcającym na Rondzie Dmowskiego w stronę Krakowskiej.

- 36 została skrócona do centrum miasta. W zamian za to utworzono linię 2. Czy faktycznie jest to potrzebne? 36 mogłaby kursować tak jak teraz.

- 38 – porządkowanie Zwięczycy. W dodatku linia zastępuje zlikwidowaną 16 z rejonu ulicy Przemysłowej i łączy z centrum miasta potężne osiedle przy ul. Architektów.

- Linia 40 to chyba najciekawsze połączenie. Zdecydowanie brakowało połączenia osiedla Kmity z okolicami Politechniki z pominięciem centrum.

Pozornie zmiany w układzie linii interesujące. Ale jak to się ma do rozkładu jazdy? Policzyliśmy liczbę odjazdów autobusów z wybranych krańcówek w godzinach szczytu, poza godzinami szczytu, w soboty i w niedzielę. Miało to na celu sprawdzenie, czy w nowym rozkładzie jest więcej połączeń w porównaniu do starego.

Osiedle Franciszka Kotuli zamiast kombinacji linii 10 i 36 dostało 2, 10 i 40. Wydawać by się mogło, że wreszcie zauważono to ekspresowo rozbudowujące się osiedle. Niestety, to tylko złudzenie. Z analizy rozkładu jazdy widać, iż częstotliwości nie zwiększono, a do centrum miasta jeździ mniej autobusów! Osiedle Kotuli rośnie tak szybko, że mapy satelitarne nie mogą nadążyć za aktualizacją (http://goo.gl/maps/fPh9T ) , a liczbę kursów się redukuje! Dane przedstawione są w tabeli:

Tabela 1. Liczba odjazdów linii z osiedla Franciszka Kotuli do centrum miasta (w nawiasie łączna liczba kursów po uwzględnieniu linii 40 omijającej centrum).

 

godziny szczytu
(godziny 6-9,
14-17)

poza godzinami szczytu

sobota

niedziela

10, 36 przed 1 lipca

23

33

30

10

2, 10, 40 po 1 lipca

18 (22)

26 (31)

29

18

Plusem jest zdecydowanie więcej kursów w niedzielę. Jednak kuriozalny jest rozkład linii 2, gdyż pierwszy niedzielny kurs z osiedla startuje o… 12:40. Pytanie tylko czy taka liczba kursów linii jadących na tak duże osiedle tak daleko od centrum jest w ogóle zadowalająca.

Wzgórza Staroniwskie zamieniły słabo kursującą 40 na mocno obciętą przez zmiany linię 10. Mieszkańcy mają do dyspozycji większą liczbę kursów wieczorem, trochę więcej w weekendy. Wciąż jednak jest to zbyt mało jak na wielorodzinne osiedle.

Ulica Przemysłowa i osiedle przy ul. Architektów także uległo efektowi cięć, gdyż 14 kursów linii nr 16 zamieniono na 11 kursów linii 38. To bardzo dziwne, patrząc na rozrost osiedla ( http://goo.gl/maps/HnsDY ).

Słocina i ulica Rocha od dawna miała linie 16 i 36 na swoim terenie. Tutaj zauważono korekty w rozkładzie jazdy, kursów niestety nie przybyło:

Tabela 2. Liczba odjazdów linii ze Słociny, ul. Rocha.

 

godziny szczytu
(godziny 6-9,
14-17)

poza godzinami szczytu

Sobota

niedziela

16, 36 przed 1 lipca

25

40

24

15

16, 36 po 1 lipca

21

33

22

15

 

Jaki jest efekt zamiany 6 na 16 dla Krakowskiej Południe i ulicy Ustrzyckiej? Nieco mniej kursów w godzinach szczytu. Widać to w tabeli:

Tabela 3. Liczba odjazdów linii z ulicy Ustrzyckiej, przez osiedle Krakowska-Południe

 

godziny szczytu
(godziny 6-9,
14-17)

poza godzinami szczytu

Sobota

niedziela

6 przed 1 lipca

16

18

14

14

16 po 1 lipca

11

18

15

13

 

Sprawa linii 33, 38 i 40 nie rysuje się kolorowo. Pierwsza z nich zapewnia połączenie ulicy Marszałkowskiej z zachodnią częścią miasta. Tylko kto zechce jechać jednym z zaledwie 8 kursów dziennie? Podobna sytuacja w przypadku linii 40 – interesująca trasa, ciekawe połączenie zachodnich osiedli z Politechniką – co z tego, skoro trudno będzie trafić na jeden z dziewięciu kursów? 38 tych kursów ma niewiele, bo 10-11. Zdumiewające, jak rzadko potrafi kursować transport publiczny w aspirującym do miana metropolii mieście. O weekendowych kursach oczywiście można zapomnieć.

Linia 10 została w wyniku zmian bardzo mocno uszkodzona. Z 13 kursów w godzinach szczytu odjeżdżających z osiedla Kotuli zostało marne 6. Z 16 kursów poza godzinami szczytu – jedynie 13.

Ostatnia sprawa – 2 i 36 – czy faktycznie zaistniała konieczność podziału linii 36 na dwie linie? Zwłaszcza że osiedle Krakowska-Południe utraciło wszelkie połączenia w okolice ulic Hetmańskiej i Dąbrowskiego – nie licząc substandardowej linii 40.

Bardzo mała liczba kursów nie pozwala na to, by nowe linie tworzyły sprawny system komunikacyjny miasta. Trudno się przesiąść na linię posiadającą po 8-10 kursów i to tylko w dzień powszedni. Czekamy z niecierpliwością na badania komunikacyjne na jesieni – może opracowanie ich wyników umożliwi stworzenie ładnej sieci połączeń.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komunikacja miejska, Rozkład Jazdy i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.